appels

Fruit is gezond, dat weten we allemaal. De vitaminen en mineralen zijn niet alleen goed voor je weerstand, ook verkleint het eten van fruit het risico op oa. hart- en vaatziekten. In fruit zitten veel voedingsvezels en die zijn weer goed voor je darmen. Ze geven je een ‘vol’ gevoel, waardoor minder trek krijgt in bijvoorbeeld tussendoortjes. Kortom, fruit eten moet!

Tips om minimaal 2 stuks fruit per dag te eten

Het advies is om elke dag, dus ook in het weekend (!), minimaal twee stuks fruit te eten.  Vind je dat lastig of lukt dat niet elke dag?  Lees hier onze tips om meer fruit te eten:

  1. Maak er een gewoonte van om de dag te beginnen met een stuk fruit. Ontbijt je met zuivel en ontbijtgranen? Mix dan gewoon wat stukjes banaan, appel, mango of een andere fruitsoort door je yoghurt met muesli of overnight oats. Of maak een lekkere smoothie met fruit.
  2. Beleg je brood met fruit: banaan, appel of aardbei smaakt heerlijk op de boterham, maar ook andere fruitsoorten kunnen prima. Denk aan mango, peer of appel. Experimenteer!
  3. Koop voldoende vers fruit van het seizoen en leg dat op een fruitschaal die in het zicht staat. Kun je het ook niet vergeten om fruit te eten.
  4. Heb je trek tussen twee maaltijden in, maak er dan een gewoonte van om een stuk fruit te pakken: een peer, sinaasappel of een paar mandarijnen.
  5. Geef kinderen in plaats van snoep een stuk fruit of eventueel een handje gedroogd fruit (bijvoorbeeld rozijnen)
  6. Heb je veel rijp fruit op de fruitschaal? Maak er een lekkere smoothie van. Pureer bijvoorbeeld banaan en blauwe bessen en mix met vers sinaasappelsap. Zo heb je een heerlijk en fris tussendoortje.
  7. Zorg dat je altijd een voorraadje diepvriesfruit in huis hebt. Altijd handig en lekker voor smoothies  en in de yoghurt.
  8. Een bol vanille ijs of chocolademousse is heerlijk als dessert. Maar een heerlijke vruchtensalade, gemaakt van allerlei soorten vers fruit is minstens zo lekker en zo een véél gezonder alternatief.
  9. Heb je een sapcentrifuge of slowjuicer in huis, maak dan een heerlijke fruitsap van je favoriete fruit en drink deze als heerlijk zoet tussendoortje.
  10. Varieer: maak er een sport van om zoveel mogelijk verschillende soorten fruit te proberen. Zo verveelt fruit nooit.
  11. Met een food dehydrator kun je stukjes fruit drogen. Gedroogd fruit is lekker als gezonde snack of door je ontbijtgranen.

Wat is jouw persoonlijke tip om meer fruit te eten? Reageer!

 

 

 

 

1 antwoord

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] producten zoals snoepgoed en chocolade. Wil je toch een tussendoortje, kies dan voor een stukje fruit, wat rauwkost of een rijstwafel. Kijk hier voor meer tips voor  tussendoortjes die geschikt zijn […]

Reacties zijn gesloten.