fruit

Het meest gezonde fruit

Ik krijg vaak de vraag: als ik fruit eet, wat kan ik dan het beste nemen als ik het meest gezonde fruit wil nemen? Van het Voedingscentrum moeten we dagelijks 2 stuks fruit eten. Maar er is veel keus, en sommige vruchten vinden we lekkerder dan andere. Welke fruitsoort is nu het gezondst?

Voedingswaarde van fruit

Laten we eerst eens kijken naar de voedingswaarde van een aantal verschillende vruchtensoorten. We kijken daarbij naar:

  • Energiegehalte, de calorieën per stuk of per schaaltje
  • Koolhydraten
  • Vezel (belangrijk voor een goede darmwerking, goed voor bloeddruk en cholesterolgehalte en geven een verzadigd gevoel)
  • Natrium (is o.a. nodig voor evenwicht in onze vochthuishouding en samen met kalium voor regeling van onze bloeddruk)
  • Kalium (helpt o.a. bij de vochthuishouding, voor het samentrekken van spieren en het regelen van onze bloeddruk)
  • Vitamine A (o.a. voor de huid, het haar, de ogen en helpt bij een goede weerstand)
  • Vitamine C (zorgt o.a. voor een goede wondgenezing, helpt bij een goede weerstand)

Grote verschillen in voedingswaarde van soorten fruit

In het overzicht is duidelijk te zien dat er grote verschillen zijn tussen de fruitsoorten. Wil je het liefst een stuk fruit met zo min mogelijk calorieen, dan kies je een passievrucht. Daar zitten maar  slechts 6 kcal in.  In een banaan of een schaaltje kersen zitten de meeste calorieën.  Het kaliumgehalte van die kersen wordt door geen enkel ander stuk fruit geëvenaard. De meeste vitamine C zit in een schaaltje aardbeien, een sinaasappel of een kiwi. Veel minder vitamine C zit dan weer in een abrikoos. Maar ja, die levert dan wel weer veel vitamine A.

 

Wat is het meest gezonde fruit?

Fruit en calorieën

  • Veel calorieën: kersen, banaan, mango
    Weinig calorieën: passievrucht, abrikoos

 

Fruit en koolhydraten

  • Veel koolhydraten: kersen, banaan, mango, druiven
    Weinig koolhydraten: passievrucht, abrikoos, mandarijn, bosbessen, aardbeien

 

Fuit en voedingsvezel

  • Veel voedingsvezel: bosbessen, frambozen
  • Weinig voedingsvezel: passievrucht, abrikoos, meloen, mandarijn

 

Fruit en natrium

  • Veel natrium: meloen
  • Weinig natrium: abrikoos, druiven, ananas, kersen, sinaasappel, frambozen

 

Fruit en kalium

  • Veel kalium kersen, banaan
  • Weinig kalium: passievrucht

 

Fruit en vitamine A

  • Veel: mango, mandarijn, abrikoos
  • Weinig: aardbeien, bosbessen, ananas

 

Fruit en vitamine C

  • Veel vitamine C: kiwi, sinaasappel, aardbeien
  • Weinig vitamine C: abrikoos, passievrucht, druiven

Varieer fruit

Zoals je ziet komen veel fruitsoorten bij de verschillende vitaminen en mineralen soms bij ‘veel’ en soms bij ‘weinig’ voor. Dat betekent dat afwisseling enorm belangrijk is. Er is niet één goed of het beste stuk fruit. Door zoveel mogelijk af te wisselen krijg je alle belangrijke vitaminen en mineralen binnen en profiteer je er optimaal van.

Eén van de grote voordelen van fruit is dat er geen vet in zit. Vergeleken met bijvoorbeeld een koekje is het in dat opzicht dus een heel geschikt tussendoortje. Fruit is ook erg lekker in yoghurt of op de boterham (plakjes banaan of wat aardbeien). Daarnaast kun je heerlijke smoothies maken in de blender met verschillende fruitsoorten, eventueel wat vruchtensap of magere yoghurt. Kinderen vinden dat vaak heerlijk en krijgen “ongemerkt” toch hun dagelijkse portie fruit binnen.

Kies fruit van het seizoen

Als je fruit van het seizoen kiest is de kwaliteit op dat moment het best. Ook is het fruit dan vaak voordeliger (er is namelijk veel aanbod op dat moment) en als het uit de buurt komt is het ook nog eens beter voor het milieu omdat de vruchten niet uit een warm land naar Nederland getransporteerd hoeven te worden.

In deze fruitkalender zie je per maand welke vruchtensoorten het beste te verkrijgen zijn in de supermarkt, bij de groenteman of op de markt.

Lees ook Tips om meer fruit te eten

 

leonoor
info@slimmerafslanken.nl

Weet veel van eten, gek op sport en fan van een gezonde leefstijl. Wil mensen bewust maken dat lekker eten en gezond leven perfect te combineren zijn.

4 Reactie's
  • elisabeth dejong
    Geplaatst op 16:44h, 20 juni Beantwoorden

    zijn apples goed ik heb eens een hele week fruit smoothies gedaan niets afgevallen jammer

    hoe zit dat met peterselie en gember ??

    • Hessel Puite
      Geplaatst op 07:36h, 22 september Beantwoorden

      Kijk de film the sugar movie maar eens op bijv. Popcorntime .
      Dan snap je gelijk waarom je van smoothie niet afvalt maar een hoog ldl cholesterol aandeel in je bloed krijgt. Schokkende ontdekking voor mij!!
      Eet al jaren 4 a 5 stuks fruit per dag en veel vette vis en plantesteolen , maar triglyceriden bleven te hoog, na gestopt te zijn met suiker is de bloedwaarde direct normaal.

  • annie
    Geplaatst op 15:23h, 17 oktober Beantwoorden

    Kan men ook smoothies voor2-3 of meer dagen klaar maken?

Geef een reactie