Praktische tips om overgewicht bij kinderen te voorkomen

Veel Nederlandse kinderen zijn te zwaar en het worden er steeds meer. Er zijn nu twee keer zoveel kinderen met overgewicht vergeleken met twintig jaar geleden en men verwacht dat er steeds meer dikke kinderen bij komen.  De oorzaak van het overgewicht zit hem niet alleen in het feit dat kinderen anders en meer zijn gaan eten, ze bewegen ook nog eens veel minder door lekker veel televisie kijken en gamen. Veel ouders beseffen niet dat zijzelf de sleutel in handen hebben om overgewicht bij kinderen tegen te gaan. Doen ze dat namelijk niet, dan zijn de gevolgen over een tijdje niet meer te overzien. Als we zo doorgaan, behoren Nederlanders binnen afzienbare tijd tot de dikste Europeanen en zullen we veel meer te maken krijgen met allerlei gezondheidsklachten zoals hart- en vaatziekten en suikerziekte. Dat willen we toch niet?!

Hoe voorkom je overgewicht bij kinderen?

Toch kun je als ouder door middel van een aantal praktische actiepunten overgewicht in de kiem smoren. Hoe?

Bewegen en buitenspelen

Zorg ervoor dat kinderen elke dag 1 – 1,5 uur bewegen of buitenspelen want daarmee verbranden ze veel energie. Tips:

  • Breng kinderen met de fiets of lopend naar school en laat de auto staan
  • Boodschappen doen, ook liever lopen of met de fiets en niet met de auto
  • Ga er in het weekend of op woensdagmiddag op uit: naar het zwembad, een stuk fietsen of naar een speeltuin
  • Meld je kind aan bij een sportclub of informeer bij de gemeente of er gratis sportactiviteiten georganiseerd worden
  • Bij droog weer zeker elke dag een uurtje buiten spelen

Elke dag ontbijten

Zorg ervoor dat je kind elke dag een gezond ontbijt krijgt. Het ontbijt is volgens mij de belangrijkste maaltijd van de dag. Het is de maaltijd die voedingsstoffen levert om de dag energiek te beginnen na een nacht slapen. Ook voorkomt ontbijten dat kinderen halverwege de ochtend gaan snoepen omdat ze trek krijgen. Tips:

  • Tijd is geen excuus: zet de wekker gewoon 10 minuten eerder. Meer tijd is niet nodig om een ontbijtje te maken
  • Zet ’s avonds alles zoveel mogelijk klaar voor de volgende morgen
  • Heeft je kind direct na het opstaan écht geen trek, probeer dan wat fruit, yoghurt of een smoothie. Of geef het desnoods mee voor in de ochtendpauze.

Frisdrank en vruchtensap

In frisdrank en vruchtensap zit veel suiker en daarmee calorieën. Daar word je dik van en het is ook nog eens slecht voor je tanden. Veel ouders geven hun kinderen de hele dag door frisdrank en vruchtensappen. Stoppen daarmee. Tips:

  • Geef kinderen water in plaats van frisdrank.
  • Geef alleen frisdrank bij speciale gelegenheden zoals feestjes en bij feestdagen
  • Af en toe een  héél klein scheutje siroop bij het water is geen probleem
  • Kruidenthee zonder suiker en (karne)melk  zijn ook prima alternatieven
  • Liever ook geen light frisdrank in verband met de kunstmatige zoetstoffen die daar in zitten

Televisiekijken en gamen

Kinderen die veel tv kijken en gamen bewegen minder en verbruiken daardoor minder energie vergeleken met kinderen die meer bewegen en sporten.  Toch zijn de TV en de spelcomputer verleidelijk: veel ouders gebruiken ze stiekem als ‘stille’ babysitters. Je kunt je kind er immers gewoon achter zetten en hebt er even geen omkijken naar. Herkenbaar? Tips:

  • Maak afspraken met je kind, schrijf ze op: bijvoorbeeld ‘niet meer dan 2 uur per dag televisie kijken en computeren‘ en vooral: houd je aan de afspraken
  • Geen televisie of computer op de slaapkamer van het kind, want dan heb je helemaal geen zicht meer op het kijk- en gamegedrag
  • Eet gezellig aan tafel en niet voor de televisie

Is jouw kind te dik?

Wil je weten of je kind te dik is check even wat de BMI is. Dat werkt net zoals bij volwassen. Er zijn wel andere grenswaarden en het zegt niet altijd alles. Maar het geeft je wel een idee en dan weet je meteen of je er iets mee moet doen.

leonoor
info@slimmerafslanken.nl

Weet veel van eten, gek op sport en fan van een gezonde leefstijl. Wil mensen bewust maken dat lekker eten en gezond leven perfect te combineren zijn.

Geen reactie's

Geef een reactie