kurkuma gezond

Kurkuma is een specerij die wordt gewonnen uit de plant curcuma longa. Kurkuma is een belangrijk onderdeel van kerrie. Je vindt het dus terug in de meeste Indianse curries. Kurkuma kom je ook tegen onder de namen geelwortel of koenjit.

Wist je dat kurkuma niet alleen heel lekker is, maar ook heel gezond? Waarom, dat lees je in dit artikel.

Waar koop je kurkuma?

Kurkuma is vooral in poedervorm te koop, gewoon bij de supermarkt of bij de toko.  Bij sommige biologische winkels kun je ook verse kurkuma kopen. Verse kurkuma ziet er van de buitenkant een beetje uit zoals verse gember. Dat klopt ook wel, want kurkuma en gember zijn familie van elkaar. Van binnen is verse kurkuma, net als kurkuma poeder oranje-geel van kleur.

De werkzame stof van kurkuma is curcumine: een sterke antioxidant en ontstekingsremmer.

Waarom is kurkuma gezond?

Ik vind kurkuma niet alleen een heel lekkere specerij, het is ook nog eens heel gezond. Kurkuma is echt een superfood. Kurkuma is namelijk ontstekingsremmend, ontgiftend, heeft positief effect op de vetverbranding en nog veel meer. Er wordt op dit moment ook veel onderzoek gedaan naar de heilzame werking van kurkuma bij de behandeling van o.a. kanker, alzheimer en MS. Allemaal goede redenen om dagelijks kurkuma te gebruiken.  Kurkuma wordt geel gebruikt in Oosterse gerechten, maar je kunt er bijvoorbeeld ook thee van zetten.

Wat zijn de gezondheidsvoordelen van kurkuma?

Uit vele onderzoeken blijkt dat kurkuma heel gezond is.

  • Kurkuma helpt bij griep
  • Zorgt voor een goede weerstand
  • Helpt wonden en ontstekingen sneller te herstellen
  • Acne verminderen
  • Eczeem verminderen
  • Spierpijn verminderen
  • Verbeteren van je spijsvertering
  • Kramp in de darmen
  • Gewrichtsklachten verbeteren
  • Depressie verminderen

Hoe gebruik je kurkuma?

Kurkuma zit in kerrie, dus bijna altijd wel in Indiase curries. Zelf maak ik vaak ’s avonds een kamille thee met wat kurkuma, een snufje zwarte peper, citroensap en honing. Slaap je heerlijk op.  Ook in soep is het lekker, bijvoorbeeld in courgette- of bloemkoolsoep. Rijst koken in water met een lepeltje kurkuma kan ook. Dan ziet de rijst er meteen mooi geel uit.  Ik eet ook vaak een gekookt ei of een avocado met wat peper, zout en kurkuma! Roer wat kurkuma door de dressing en je  geeft je salade meteen een Oosters tintje. Of maak een omelet, of groene smoothie met wat kurkuma er doorheen. Kortom, toepassingen genoeg. Wees creatief en probeer het ook!

Vind je dit allemaal te veel moeite, dan kun je er ook voor kiezen om kurkuma tabletten of capsules te nemen. Die zijn te koop bij de drogist of bij een (web)winkel in voedingssupplementen.

Zwarte peper

Het lichaam neemt kurkuma het beste op als je het combineert met een snufje zwarte peper.  Zonder zwarte peper wordt kurkuma minder goed in je bloed opgenomen.

3 antwoorden
    • leonoor zegt:

      Goed om te horen Sanna! Als je nog andere toepassingen vindt, die ik hier nog niet heb vermeldt, laat ze dan even horen. Ik ben benieuwd!

  1. Atarm Jansen Hendriks zegt:

    smooty van fruit, een stukje gember en verse kurkumawortel, elke dag… mijns inziens heel gezond.

Reacties zijn gesloten.