Blauwe bessen goede weerstand

Als de R in maand zit en de winter er aan komt, beginnen veel mensen aan het verhogen van hun weerstand te denken. Niemand zit tenslotte te wachten op een verkoudheid of een griepje. Met goede voeding ben je dan meestal al een heel eind. Zorg dat je van bepaalde voedingsmiddelen wat meer eet, drink genoeg water en houd op die manier je weerstand op peil. Een heel goede weerstand-boosters zijn blauwe bessen!

Voeding om de weerstand te verhogen

Dat bepaalde groenten (tomaat, broccoli, spruitjes, paprika etc) bijdragen aan een goede weerstand wisten we al. Hetzelfde geldt ook voor vette vis (zalm, makreel, haring) en noten (paranoten, amandelen). Maar wist je dat bepaalde vruchten en met name de blauwe bes ook in dit rijtje thuis hoort? In deze bes zit namelijk anthocyaan. De naam is afgeleid van het Grieks anthos (bloem) en kuaneos (donkerblauw). Anthocyanine is de kleurstof van de bes en werkt onder andere ontstekingsremmend, anti- verouderend, cholesterolverlagend en beschermend tegen verschillende ziekten. Eet die blauwe bessen dus volop!

Zijn blauwe bessen en bosbessen precies hetzelfde?

De benamingen blauwe bessen en bosbessen worden door sommige mensen door elkaar gebruikt, want ze lijken wel een beetje op elkaar. Het zijn echter verschillende vruchten. Blauwe bessen zijn gecultiveerde bosbessen en dus door de mens veredeld. Koop wat je kunt krijgen. Ze zijn allebei gezond en lekker. De maand augustus is blauwe bessen maand, dan vind je ze bij elke groenteboer en supermarkt. Buiten het seizoen vind je ze ook in het diepvriesvak van je supermarkt.

Blauwe bessen kun je uit het vuistje eten, maar ze zijn ook lekker door smoothies, yoghurt en bij ijs. Onze persoonlijke favoriet is bij het ontbijt in de overnight-oats.

Voedingwaarde van blauwe bessen

In blauwe bessen zitten  dus boordevol antioxidanten, vooral veel vitamines A, B en C en belangrijke mineralen zoals magnesium en ijzer. Dit is het complete overzicht van de voedingswaarde van een portie blauwe bessen van 100 gram.

  • Koolhydraten: 14,5 gram
  • Eiwitten: 0,6 gram
  • Voedingsvezels: 6,6 gram
  • Calcium: 12 mg
  • IJzer: 16 mg
  • Vitamine A: 0,02 mg
  • Vitamine B complex: 0,35 mg
  • Vitamine C: 12 mg
  • Natrium: 4 mg
  • Kalium: 60 mg:
  • Magnesium: 5 mg
  • Calorieën:  75 kcal
Water 77.4 gr
Koolhydraten 14.5 gr
Eiwitten 0.6 gr
Vet 0.6 gr
Voedingsvezels 4.9 gr
Calcium 12 mg
Ijzer 2.5 mg
Vitamine A 0.02 mg
Vitamine B complex 0.35 mg
Vitamine C 12 mg
Natrium 4 mg
Kalium 60 mg
Fosfor 16 mg
Calorieën 67 kcal
leonoor
info@slimmerafslanken.nl

Weet veel van eten, gek op sport en fan van een gezonde leefstijl. Wil mensen bewust maken dat lekker eten en gezond leven perfect te combineren zijn.

Geen reactie's

Geef een reactie