Tips om meer groenten binnen te krijgen

Volgens het Voedingscentrum moet je elke dag minimaal 250 gram groente eten. Driekwart van de mensen haalt dat bij lange na niet. Ik ben altijd een beetje verbaasd als ik dat hoor, want zelf haal ik dat met het grootste gemak.  Bijna alle dagen krijg ik wel zo’n 500 gram groente binnen en het kost me dus weinig moeite. Hoe doe ik dat? Hier een aantal tips.

Verwerk in minimaal 2 maaltijden van de dag groente

Zelf eet ik voor de lunch bijna altijd een salade met rauwkost. Dan heb je al gauw zo’n 100 gram groente te pakken, misschien wel meer. Eet je brood met beleg, doe er dan een paar plakjes tomaat of paprika op. Heb je iets meer tijd, maak dan een omelet met lekker veel roerbakgroente.  In de winter bak ik ook graag pannenkoeken of wafels met courgette of pompoenpuree erin. Eet je graag warme havermout als ontbijt. Niet gek om wat left over bloemkool, courgette of wortelrasp mee te koken. Deze groentes hebben een redelijk neutrale smaak, dus je proeft er eigenlijk niet zo heel veel van, maar je hebt wel mooi de groentes binnen.

Laat een groot deel van de avondmaaltijd uit groente bestaan

Tenzij je nachtdienst hebt of ’s avonds nog een marathon gaat lopen, heb je in de avond niet superveel brandstof (lees: koolhydraten zoals aardappelen en pasta) meer nodig.  Wat heb je wel nodig? Een bescheiden stukje vlees of vis met veel groenten en iets van koolhydraten. Als je bord voor de helft uit groenten bestaat, voor een kwart uit vlees of vis en voor een kwart uit koolhydraten zit je wel goed.

Verstop groente in je gerechten

Deze tip is vooral handig voor ouders van kinderen die met lange tanden sperziebonen of bloemkool eten. Zorg dat de groenten niet direct als groenten te herkennen zijn. Hoe?

  • Maak eens een pastasaus op basis van gepureerde paprika’s, ui en tomaat
  • Verwerk een handje spinazie in een vers sapje of smoothie met vers fruit
  • Kook in plaats van gewone rijst bloemkoolrijst: bloemkool fijnhakken tot je korreltjes rijst hebt en dan nog even wokken
  • Maak een lekkere groentesoep van alle restjes groente uit de koelkast
  • Heb je een food dehydrator in huis? Maak zelf chipjes van wortel, biet of pastinaak

Zorg dat de groenten op smaak zijn

Dat klinkt misschien als een open deur, maar wie zit er nou te wachten op doorgekookte bloemkool of spruitjes die verder nergens naar smaken? Dus: wok je groenten in goede olijf- of kokosolie, rooster ze in de oven of op de grillpan en gebruik kruiden om ze op smaak te maken.

Groenten zijn de perfecte snack

Een handje cherrytomaten, wat rauwe worteltjes of radijsjes kunnen áltijd tussendoor en zijn bovendien handig om mee te nemen naar school of naar je werk.

 

leonoor
info@slimmerafslanken.nl

Weet veel van eten, gek op sport en fan van een gezonde leefstijl. Wil mensen bewust maken dat lekker eten en gezond leven perfect te combineren zijn.

2 Reactie's
  • Marriet
    Geplaatst op 19:05h, 12 februari Beantwoorden

    Handige tips Noor! Is echt prima te doen en nog lekker ook 🙂

  • Sonja Starink
    Geplaatst op 14:42h, 24 maart Beantwoorden

    Handige tips! Ik heb er veel aan en ik denk een heleboel met mij.

Geef een reactie