kersen

Kersen supergezond

Mijn favoriete zomerfruit: Kersen! In de zomer liggen de winkels er vol mee en zijn ze meestal niet zo duur.  Eet gerust veel kersen, want ze zijn niet alleen erg lekker, ook erg gezond.

Waarom zijn kersen zo gezond

  1. Er zitten veel vitamines  in kersen: Vitamine A en vitamine C. Beide vitamines zijn o.a. goed voor de weerstand.
  2. Ook zitten er veel mineralen zoals koper, mangaan, kalium en ijzer in kersen.
  3. Kersen bevatten, veel meer dan andere fruitsoorten, anthocyaninen. Door anthocyaninen hebben zij net als andere rode vruchten zoals bessen aardbeien hun mooie rode kleur. Anthocyaninen werken als antioxidanten die kunnen helpen bij veel ziektes een aandoeningen zoals kanker en hart- en vaatziekten. In kersen zitten nog veel meer stofjes zoals galluszuur, hydroxykaneelzuur en kaempferol  die ook werken als antioxidant.
  4. Er zijn onderzoeken waaruit blijkt dat kersen kunnen helpen bij jicht en reuma.
  5. Eet je kersen na het sporten, dan is de kans groot dat je sneller van herstelt en minder spierpijn hebt.
  6. In kersen zit melatonine. Daar slaap je ’s avonds lekker van.

Voedingswaarde kersen

In een schaaltje kersen van 200 gram zitten 110 kcal en 26 gram koolhydraten.

 

leonoor
info@slimmerafslanken.nl

Weet veel van eten, gek op sport en fan van een gezonde leefstijl. Wil mensen bewust maken dat lekker eten en gezond leven perfect te combineren zijn.

Geen reactie's

Geef een reactie