sport en bewegen

Effectief afvallen: train kort en intensief

Bewegen en afvallen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Wil je écht afvallen: hup van de bank af en in beweging! Maar wat is de meest effectieve manier om de kilo’s kwijt te raken met sporten? Vroeger gold: train maar lang op matige intensiteit, want daarmee kom je in de zogenaamde ‘vetverbrandings-zone’ en val je vanzelf af.

Vetverbrandingszone achterhaald

De vetverbrandingszone is de hartslagzone waarbij je traint op ongeveer 60%-80% van je maximale hartslag. Het idee is dat je langdurig op laag tempo jogt of fietst, daarbij nog gemakkelijk kunt praten en dat lang vol kunt houden. Op deze manier zou je bijna alleen maar vet verbranden en koolhydraten en eiwitten in je lichaam sparen. Niet alleen kost deze vorm van bewegen veel tijd, het blijkt ook niet altijd te werken. De inzichten zijn inmiddels dan ook behoorlijk veranderd: kort en intensief trainen is effectiever.

Cardio: Kort intensief trainen

Dus: niet lang en matig intensief, maar juist kort en intensief trainen werkt als je wilt afvallen! Het is de laatste jaren veel onderzocht: vormen van interval training zoals HIIT (High Intensity Interval Training) en Insanity zijn niet voor niets ongekend populair. Ze zijn bijzonder effectief gebleken. Op deze manier verbetert je conditie niet alleen sneller, ook verbrand je er sneller vet door.  In principe zou 3 keer per week kort intensief trainen voor de meeste mensen genoeg moeten zijn. Ideaal dus, ook als je weinig tijd hebt om te sporten!

Krachttraining

Wil je strakker in je vel zitten, sterkere botten krijgen en afvallen? Doe aan krachttraining! Veel vrouwen zijn bang dat ze te breed worden door krachttraining, maar dat zal niet snel gebeuren. Wel wordt je sterker en slanker van krachttraining.  Door krachttraining gaat je vetverbranding omhoog. Je bouwt namelijk spiermassa op,  spieren gebruiken meer energie dan vet, zelfs in rust. Hierdoor verbrandt je meer, zelfs terwijl je zit of slaapt.  Voila.

Bodyweight oefeningen

Wees niet bang, je hoeft als ongetrainde sporter niet direct het krachthonk in. Je kunt thuis of in de sportschool prima bodyweight oefeningen doen. Dat zijn oefeningen die je slechts met je eigen lichaamsgewicht doet en waarbij je geen gewichten nodig hebt. Denk aan oefeningen zoals lunges, squats, push-ups en buikspieroefeningen. Google maar eens op bodyweight oefeningen, dan vind je heel veel goede bodyweight oefeningen.

Kettlebell

Wil je wel met gewichten of attributen aan de slag,  dan kun je ook krachtoefeningen doen met een kettlebell of met gewichten in een fitness club. Is dit alles nieuw voor je dan is het wel verstandig je hierbij te laten adviseren door een expert, want het zou jammer zijn als je blessures oploopt als je de techniek niet goed beheerst. Vraag dus of een fitness instructeur of personal trainer je op weg helpt.

 

 

leonoor
info@slimmerafslanken.nl

Weet veel van eten, gek op sport en fan van een gezonde leefstijl. Wil mensen bewust maken dat lekker eten en gezond leven perfect te combineren zijn.

Geen reactie's

Geef een reactie