sport en bewegen

Bewegen bij het afvallen is een must

Veel mensen vragen zich af of het echt wel noodzakelijk is dat je gaat sporten bij het afvallen. Het afvallen kost je al veel moeite en energie en kun je die energie niet beter bewaren en na je werk lekker op de bank ploffen? Het antwoord is wat ons  betreft duidelijk: nee! Als je slank wilt worden en blijven, is bewegen essentieel.  Waarom? En wat moet je dan precies doen?

Waarom bewegen belangrijk is bij het afvallen

Als je afvalt neemt je lichaam minder energie op dan voorheen. Dat komt doordat je lichaam zich aanpast aan de situatie: er komt minder brandstof binnen, waar het lichaam ‘ zuinig’ mee zal doen. Je ruststofwisseling zal dalen. Bovendien heb je na het verliezen van gewicht ook minder brandstof nodig omdat je lichaam simpelweg in omvang is afgenomen en je dus minder ‘massa” mee hoeft te slepen.  Ga je bewegen en dus energie te vragen van je lichaam, zorg je ervoor dat de verbranding weer verhoogd wordt. Hierdoor blijf je afvallen en is de kans op aankomen veel kleiner.

Matig intensief bewegen

Het maakt in principe niet zoveel veel uit welke vorm van bewegen je kiest. Als je maar van de bank afkomt. Uit onderzoek blijkt dat activiteiten met een redelijk lage intensiteit al heel effectief zijn. Vier keer per week 30-90 matig intensief bewegen is het minimale, maar dagelijks bewegen is nog veel beter.  Denk dan aan activiteiten waarbij je hartslag hoger wordt, maar waarvan je niet gaat hijgen: wandelen, fietsen en zwemmen, maar ook aan dansen, schaatsen of traplopen.  Vergeet ook huishoudelijke taken, zoals stofzuigen of ramen zemen niet. Het is allemaal matig intensieve beweging! In het volgende overzicht lees je hoeveel calorieën je verbrandt als je de volgende activiteiten slechts een half uurtje doet, dus kom meteen in actie!

  • Wandelen 180 kcal
  • Aerobics 210 kcal
  • Stofzuigen 90 kcal
  • Dansen 360 kcal
  • Fietsen (8 km per uur) 150 kcal
  • Hardlopen (10 km per uur) 330 kcal
  • Zwemmen (schoolslag) 330 kcal
  • Autowassen 200 kcal
  • Tuinieren 200 kcal

Intensief bewegen

Naast je dagelijkse portie matig intensief bewegen is het ook belangrijk dat je aan intensieve beweging doet. Bij intensieve beweging heb je een (veel) hogere hartslag en raak je na een tijdje buiten adem. Intensief bewegen is voor de meeste mensen gewoon sporten. Het kan van alles zijn, van hardlopen, wielrennen en squash, tot schaatsen, hockey en aerobics. Drie keer per week kort intensief sporten en één a twee keer krachttraining is de meest effectieve manier.  Zeg niet dat je daar geen tijd voor hebt, want per keer heb je slechts 30-45 minuten nodig.

Ons advies is dus: kom van de bank af en maak je leven actief: elke dag lekker bewegen en meerdere keren kort intensief sporten.

 

leonoor
info@slimmerafslanken.nl

Weet veel van eten, gek op sport en fan van een gezonde leefstijl. Wil mensen bewust maken dat lekker eten en gezond leven perfect te combineren zijn.

Geen reactie's

Geef een reactie