yoghurt gezond

Magere of volle yoghurt

Wie mij op Instagram volgt heeft vast wel gezien dat ik regelmatig een schaaltje yoghurt met fruit, granen en noten eet als ontbijt. Een vraag die ik regelmatig hoor is: “Kan ik beter volle, halfvolle of magere yoghurt nemen, wat is gezonder?” Goede vraag. Wat zijn eigenlijk de verschillen en waar kun je het beste voor kiezen?

Wat is er zo goed aan yoghurt

Allereerst: wat is er dan zo goed aan yoghurt? Los van de fris-zure smaak, is yoghurt ook goed voor je.

  • Het bevat veel calcium, goed voor botten en spieren
  • Het is een goede bron van eiwitten, goed om te herstellen van het sporten
  • Sommige yoghurt bevat probiotica, goed voor je immuunsysteen en spijsvertering
  • Yoghurt is gemakkelijker te verteren dan melk

Voedingwaarde yoghurt

Het belangrijkste verschil zit hem in het vetpercentage. Magere yoghurt bevat nagenoeg geen vet, halfvolle yoghurt ongeveer 1,5% en volle yoghurt bevat zo’n 3% vet. De calorieën, vetten, koolhydraten en eiwitten van “gewone Hollandse” yoghurt vind je hier op een rij:

yoghurt voedingswaarde

Calorieën in yoghurt

Wat opvalt is het dat qua calorieën niet zo gek veel uit maakt of je halfvolle- of volle yoghurt neemt. Vergelijk je die twee met magere yoghurt, dan is het verschil wel wat groter. Magere yoghurt bevat dankzij het lage vetpercentage veel minder calorieën.

In volle yoghurt zit weliswaar meer vet, maar minder koolhydraten, waardoor het verschil slechts 5 calorieën per 100 gram is. Dat komt doordat een deel van het vet van de volle yoghurt in halfvolle yoghurt is ‘vervangen’ door suikers (koolhydraten).

Linolzuur

Dan nog even terug naar de vetten. De vetten van de volle yoghurt bevatten linolzuur. Dat is een essentieel tweevoudig onverzadigd omega-6-vetzuur. Uit onderzoek is gebleken dat linolzuur lichaamsvet sneller en efficienter kan helpen verbranden. Bovendien verkleint linolzuur o.a. het risico op hart-en vaatziekten en werkt het als ontstekingsremmer. Omdat er in magere- en halfvolle yoghurt veel minder vetten zitten, profiteer je daar alleen van bij volle yoghurt.

Eiwitten

In volle yoghurt zitten iets minder eiwitten dan in magere of halfvolle, maar het verschil is niet groot.

Smaak

En dan de smaak. Zelf vind ik magere yoghurt nogal dun, waterig en niet echt smaakvol. Toen ik onlangs een volle (biologische) yoghurt proefde was dat een wereld van verschil. Daar zat zóveel meer smaak aan. De structuur is romiger en absoluut voller dan magere yoghurt. Het grote voordeel van volle yoghurt is dat het je langer een verzadigd gevoel geeft, omdat het nu eenmaal langer duurt voordat je lichaam het verwerkt heeft. In theorie zou je dus gerust iets minder van de volle yoghurt kunnen eten, zodat je qua voedingswaarde gelijk uit komt met de magere of halfvolle yoghurt.

Conclusie

Het grote verschil zit hem dus in het vetpercentage (met bijbehorende gezondheidsvoordelen) en de smaak. Volle yoghurt vind ik zelf echt lekkerder, maar bevat iets meer calorieën dan magere en halfvolle yoghurt. Wil je daar een beetje op letten, dan is het advies om over het algemeen te kiezen voor magere of halfvolle yoghurt en het af en toe af te wissen met volle yoghurt.

leonoor
info@slimmerafslanken.nl

Weet veel van eten, gek op sport en fan van een gezonde leefstijl. Wil mensen bewust maken dat lekker eten en gezond leven perfect te combineren zijn.

Geen reactie's

Geef een reactie