Afvallen zonder dieet

Een paar kilo kwijtraken zonder dat je echt op dieet gaat of echte concessies moet doen. Dat kan best. Soms zijn slechts een paar kleine aanpassingen in je dagmenu voldoende om net die paar kilo kwijt te raken. Hoe? Zo!

Ontbijt

Vervang de plak jonge 40+ kaas met een plak 30+ kaas. Scheelt per boterham 10 kcal. Drink in plaats van volle melk (95 kcal per glas) halfvolle melk (70 kcal).

Totale besparing ontbijt: 35 kcal

Koffietijd

Drink je koffie met suiker en melk? Zwarte koffie is even wennen, maar al snel weet je niet beter. Koffie zonder suiker scheelt direct 20 kcal per kop. Koffie zonder melk scheelt nog eens 15 kcal per kop. Samen met de suiker is dat dan al 35 kcal per kop. Drink je twee koppen koffie dan bespaar je direct al 70 kcal.

Totale besparing koffietijd: 70 kcal

Lunch

Beleg je dubbele boterhammen met enkel beleg. Dus in plaats van 2 boterhammen met halvarine en 2 plakken ham, slechts 1 plak ham.  Bespaart direct 20 kcal. Hou je van soep, neem dan in plaats van de kippensoep een kopje bouillon. Dat scheelt al snel 70 kcal. Net als bij het ontbijt kiezen we voor halfvolle- in plaats van volle melk. Opnieuw een besparing van 25 kcal per glas. Hou je van karnemelk, kies dat dan, dat scheelt maar liefst 45 kcal vergeleken met volle melk.

Totale besparing lunch: 20+70+45=135 kcal

Tussendoor

Een appel in plaats van een stuk ontbijtkoek.

Totale besparing tussendoortje: 20 kcal

Avondeten

Als je in plaats van een flinke klont roomboter wat bouillon, melk en een klein beetje olijfolie door je stamppot doet, bespaar je daarmee direct 50 kcal per portie.  Ook op jus kun je vrij eenvoudig besparen. Gebruik in plaats van een schep jus gemaakt van roomboter liever magere jus van margarine: een directe besparing van 100 kcal. Of eet je aardappels  gewoon zonder jus!

Totale besparing avondeten: 150 kcal

Afvallen zonder dieet

Totale besparing voor deze dag: 35 + 70 + 135 + 20 + 150 = 410 kcal. Dat staat voor een kleine maaltijd en het was niet eens echt afzien. Er zijn zeker nog veel meer quick wins te bedenken. Dit zijn maar een paar tips om te laten zien dat het  niet altijd nodig is om streng op dieet te gaan om wat kilo’s kwijt te raken.  Hou je dit namelijk vol, beweeg je er ook nog bij, dan zul je zien dat je langzaam maar zeker wat gewicht kwijtraakt. Verwacht geen supersnelle resultaten, maar vaak wel blijvende.

leonoor
info@slimmerafslanken.nl

Weet veel van eten, gek op sport en fan van een gezonde leefstijl. Wil mensen bewust maken dat lekker eten en gezond leven perfect te combineren zijn.

1Reactie

Geef een reactie