gezonde lunch afvallen

Wil je gezond afvallen en heb je geen idee wat je het beste voor de lunch kunt nemen? In dit artikel vind je tips en inspiratie voor een gezonde lunch die helpt bij het afvallen.

Gezond lunchen

De lunch, het moment midden op de dag dat je even kunt zitten en je lijf kunt voorzien van nieuwe energie voor de rest van de dag. Lunch jij thuis, op je werk of buiten de deur, zorg dat je ook dan bewuste keuzes maakt als je aan het afvallen bent. Sla de lunch in ieder geval niet over.  Dan is de kans groot dat je halverwege de middag trek krijgt en alsnog naar ongezonde snacks grijpt of ’s avonds bij het avondeten extra opschept.

5 Tips voor een gezonde lunch

Tip 1: ga voor volkoren

  • Liever geen witbrood, maar een meergranen of volkoren boterham, cracker of wrap als basis. Daar zitten veel meer vezels, vitamines en mineralen in en bovendien vult het beter dan witbrood.

Tip 2: groente

  • Voeg altijd groente toe aan de lunch. Wat komkommer of tomaat op brood of maak een lekkere salade met rauwkost en verschillende groentes.

Tip 3: beleg je brood slim

  • Fruit is prima en slank broodbeleg:  neem eens een banaan of aardbeien op je boterham. Bijkomend voordeel: twee stuks fruit per dag is zo goed te doen.
  • Eet je vleeswaren op brood, ossenworst, rosbief en kipfilet zijn slankere alternatieven voor leverworst, cervelaat en salami.
  • In plaats van volvette kaas liever magere kaas (20+ of 30+ kaas) of hüttenkäse.
  • Beleg je dubbele boterhammen met enkel beleg. Scheelt de helft aan calorieën.

Tip 4: varieer

  • Varieer! Niet altijd brood met beleg. Kies ook eens voor een zelfgemaakte soep of salade. Maak een lekkere wrap of een neem een goed gevulde smoothie.

Tip 5: voorbereiden

  • Bedrijfskantine met te veel ongezonde keuzes? Maak ’s avonds thuis een lekkere salade of bak een omelet en neem die mee naar je werk.
  • Is er wat over van het avondeten, bewaar het in een tupperware bakje en warm het de volgende dag op voor de lunch.