slecht slapen tips

Tips om beter te slapen

Iedereen slaapt wel eens slecht. Hoe erg is dat en wat heeft dat dan te maken met je lichaamsgewicht? Ik zet het op een rij en geef je 7 tips om beter te slapen.

Slecht slapen

Slecht slapen, super irritant, maar helaas hebben we er allemaal wel eens last van. Als het af en toe gebeurt hoef je je geen zorgen te maken, want pas als je meer dan 3 nachten per week slecht slaapt kan het zijn dat je een slaapstoornis hebt. Je bent dan overdag moe en je kunt je misschien niet zo goed concentreren op je werk of studie.

Waarom is slaap belangrijk?

Je hebt slaap nodig om geestelijk en lichamelijk te herstellen van de dag. Je lichaam herstelt van een sportinspanning en je hersenen verwerken de emoties van de dag.

Zoals gezegd is een keertje slecht slapen niets om je zorgen over te maken. Je bent hooguit wat vermoeider de dag erna. Gebeurt het vaker dan zul je merken dat je bijvoorbeeld minder goed kunt concentreren, dat je dingen minder goed onthoudt en dat je weerstand achteruit gaat.

Hoe zit het met afvallen en slapen?

Voor de lijn is regelmatig slecht slapen helaas niet zo goed: grote kans dat je ‘s morgens hongeriger wakker wordt en dat je eigenlijk de hele dag meer trek hebt.  Dat komt doordat de hormonen die je eetlust reguleren (Leptine en Ghreline) een beetje uit de pas gaan lopen. Hierdoor heb je waarschijnlijk én meer trek én zul je sneller naar extra snacks grijpen. Niet handig.

Ik ben zelf helaas niet echt een goede slaper. Het duurt soms een tijd voor ik in slaap val. Ook word ik regelmatig ‘s nachts wakker of heel vroeg in de ochtend, waarna het niet meer lukt om te slapen tot de wekker gaat. Het gevolg: zichtbare wallen onder mijn ogen en de hele dag het gevoel of ik door een vrachtwagen ben overreden. Drama!

Tips om goed te slapen

Ik heb er al best wat jaartjes last van en heb in de loop van de tijd uitgevonden wat werkt voor mij. Nog niet alle nachten zijn onbezorgd, maar het gaat  intussen stukken beter! Waar het door komt? Door stap voor stap uit te vinden wat werkt voor mij. Hieronder lees je mijn tips.

Blauwe schermen

Zet twee uur voor je gaat slapen de laptop uit en leg je mobiel en tablet weg. Het blauwe licht van je beeldscherm verstoort de aanmaak van melatonine, dus lees ‘s avonds liever een boek. En als je het echt niet kunt laten installeer een app die blauw licht filtert op je telefoon.

Beweeg

Bewegen is voor heel veel dingen goed, ook voor een goede nachtrust. Elke dag sporten is niet nodig, maar bewegen wel: dus pak de fiets in plaats van de auto, wandel naar de supermarkt of loop een extra rondje met de hond. Elke dag een uur bewegen is het advies.

Voeding

Wat je overdag en ‘s avonds eet en drinkt heeft ook invloed op je slaap. Alcohol maakt je misschien lekker relaxed, maar zorgt er vaak voor dat je onrustiger slaapt. Pas ook op met suiker en snelle koolhydraten zoals koekjes en taart; hierdoor schommelt je bloedsuikerspiegel en zul je minder goed slapen. Koffie, thee en cola kun je vanaf de middag ook  beter laten staan. De cafeïne houdt je wakker en het duurt best een tijd voordat het weer uit je lijf is.

Ontspan

Als je een paar uur voor je gaat slapen nog een heftige HIIT training doet of naar een superspannende horrorfilm kijkt is de kans groot dat je lichaam niet bepaald rustig is als je wilt gaan slapen. Doe liever kalm aan ‘s avonds en kijk naar een rustige film of doe wat ontspanningsoefeningen. Bij mij helpt het enorm om echt bewust de dag af te bouwen.

Yoga

Zelf heb ik ook goede ervaringen met yin yoga; een rustige, gemakkelijke vorm van yoga waarbij je spierspanning leert loslaten en écht ontspant. Yin yoga kun je volgen in een yogastudio, maar je kunt ook eerst met YouTube video’s kijken of yin yoga iets voor je is. Bij mij helpt het al als ik een kwartiertje voor het slapen ga een paar oefeningen doe.  

Regelmaat

Het helpt als je elke dag, liefst ook in het weekend, rond dezelfde tijd naar bed gaat en opstaat. Wordt het een keertje laat, slaap dan geen gat in de dag maar blijf hooguit 1 of 2 uurtjes langer liggen.

Ga naar buiten

Overdag dan. Daglicht beïnvloedt je interne klok en bevordert de aanmaak van melatonine als het richting bedtijd gaat. Dus ga vaak naar buiten, ook als het buiten koud is of als het regent. 

leonoor
info@slimmerafslanken.nl

Weet veel van eten, gek op sport en fan van een gezonde leefstijl. Wil mensen bewust maken dat lekker eten en gezond leven perfect te combineren zijn.

Geen reactie's

Geef een reactie