Krijg jij genoeg vitamine C binnen?

De Hoge Gezondheidsraad in België heeft de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid  van vitamine C onlangs verhoogd van 70 naar 120 mg per dag. Voorheen kregen alleen rokers het advies minimaal 120 mg vitamine C per dag te gebruiken. Roken zorgt er namelijk voor dat een deel van de binnengekregen vitamine C weer afgebroken wordt. De Belgische gezondheidsraad verhoogt de ADH (aanbevolen dagelijkse hoeveelheid) omdat  steeds meer mensen blootstaan aan stress en vervuiling. Vitamine C is een antioxidant  die lichaamscellen beschermt tegen het ontstaan van schade door oxidatie en de mogelijke gevolgen daarvan zoals kanker en hart- en vaatziekten. Ook is vitamine C heel belangrijk voor een goede weerstand.

Voedingsmiddelen met veel vitamine C

Waar zit veel vitamine C in:

  • Spruitjes
  • Sinaasappels
  • Citroenen
  • Broccoli
  • Kiwi
  • Aardappelen
  • Aardbeien
  • Bloemkool
  • Paprika
  • Zwarte bessen
  • Tomaten

In Nederland geldt de norm voor vitamine c van 75 mg per dag. 75 mg Vitamine C is helemaal niet zo veel. Met 1 sinaasappel of anderhalve kiwi ben je er al. Zelf zorg ik dat ik veel meer vitamine C binnenkrijg. Door veel groente en fruit te eten, maar ook door daarnaast vitamine C tabletten te slikken.

 

leonoor
info@slimmerafslanken.nl

Weet veel van eten, gek op sport en fan van een gezonde leefstijl. Wil mensen bewust maken dat lekker eten en gezond leven perfect te combineren zijn.

Geen reactie's

Geef een reactie