Echt Radmilo boek

Echt Radmilo van Radmilo Soda

Radmilo Soda, de bekende Personal Trainer van het tv-programma Obese heeft een boek geschreven: Echt Radmilo, mijn visie op voeding en lifestyle.  Ik mocht het boek lezen. Hier lees je wat ik ervan vond.

Wie is Radmilo

Radmilo Soda (1972) is bij het grote publiek vooral bekend van Obese, het tv-programma over mensen met zeer zwaar overgewicht. Hier begeleidt hij de kandidaten naar een gezonde levensstijl.  Hij kwam op zijn 16e jaar naar Nederland  en heeft eigenlijk altijd keihard moeten knokken om te komen waar hij nu is. Sinds een paar jaar is hij eigenaar van zijn eigen personal trainingsclub Soda Bodyfit, waar hij de top van Nederland begeleidt naar een gezonde lifestyle.

Meer dan voeding alleen

Echt Radmilo is een boek over lifestyle. Het gaat zeker niet alleen maar over gezonde voeding en afvallen. Het gaat ook over sport, stressmanagement, herstel en psychologie. Wat zijn de factoren om  lekker in je vel te zitten met voldoende energie? Volgens Radmilo zijn het er 8:

  1. Voeding
  2. Spijsvertering
  3. Immuunsysteem
  4. Stofwisseling
  5. Hormonen
  6. Stress
  7. Sport
  8. Herstel

Gezond eetpatroon

Op al deze factoren gaat Radmilo uitgebreid in. In heldere taal legt hij uit hoe een gezond eetpatroon eruit ziet.  Handig vind ik de overzichten zoals die over kruiden en hun werking.  “Gember: goed voor je spijsvertering, kamille brengt je maag en darmen tot rust.” Fijn vind ik zijn nuchtere kijk voeding. Gezond eten is helemaal niet ingewikkeld, maar je moet wel even weten hoe het zit.

Radmilo Soda kruiden werking

Dik door suiker

De uitgebreide uitleg over de factoren zoals spijsvertering en hormonen geven je een interessante inkijk  in het menselijk lichaam. Het is soms erg theoretisch, maar hierdoor begrijp je wel beter hoe bijvoorbeeld insuline werkt en waarom je dik wordt als je veel suiker eet.

Verzuring door veel sporten

Ook de uitleg over het zuur-base evenwicht vond ik heel verhelderend. Dat het belangrijk is om de zure en de base voedingsmiddelen in de juiste verhoudingen binnen te krijgen, wist ik wel. Wat ik niet wist, was dat stress en veel sporten ook verzurend werken om je dan relatief veel melkzuur aanmaakt in je spieren.

Slapen

Het komt bijna in elk hoofdstuk terug: het belang van slaap en ontspanning. Voldoende slaap  en ontspanning heb je nodig om je lichaam en geest te laten herstellen van de dag.  Zeker als je veel sport is voldoende slaap essentieel. Daar kan ik zelf nog wel iets van leren. De aanbevolen acht uur slaap haal ik zelden. Ondanks dat ik een korte en slechte slaper ben, voel ik mij meestal wel energiek.  Dat dat niet alles zegt is mij duidelijk geworden in het boek. Confronterend!

Lifestyle resetting

Het boek sluit af met een uitleg over het lifestyle resetting-programma: een programma van vijf weken waarin je begeleid wordt naar een gezonde lifestyle. Vijf weken lang volg  je van dag tot dag en van eetmoment tot eetmoment de menu’s uit het boek. Ook is er een  bijbehorend sportprogramma met oefeningen, uitleg en duidelijke plaatjes wat je precies moet doen.

Weekmenu’s

Na de vijf weken van het lifestyle resetting programma is het de bedoeling dat je zelf aan de slag gaat. Ook dan wordt je op weg geholpen met een aantal specifieke weekmenu’s. Er is een weekmenu voor als je wilt afvallen, voor als je veel krachttraining doet en één voor als je vegetarisch eet. Handig. Dat geeft houvast als je zelf niet zo goed weet wat je het beste kunt eten. Uiteindelijk gaat het natuurlijk wel om variatie, dus zul je uiteindelijk ook zelf aan de slag moeten met het bedenken van je eigen maaltijden en menu’s. Als je echt gemotiveerd bent, lukt dat natuurlijk… 😉

Gezonde recepten

Tot slot vind je nog heel veel gezonde recepten ter inspiratie. Er zijn recepten voor alle eetmomenten van de dag. De meeste gerechten zijn niet moeilijk en staan zó op tafel. De mooie foto’s van alle gerechten maken het kiezen niet gemakkelijk, want het ziet er allemaal even lekker uit.  Zelf maakte ik de makreel uit de oven en de ratatouille van gegrilde groenten. De tip om de ratatouille in een grote hoeveelheid te maken zodat je altijd snel een lekkere maaltijd kunt maken als je het druk hebt, ga ik zeker opvolgen.

Radmilo Soda ratatouille

Wat ik van het boek vind

Kortom, ik vind Echt Radmilo een heel veelzijdig, compleet en informatief boek. Wil je aan de slag, niet alleen met voeding, maar juist met een gezonde leefstijl, dan is dit boek een goed startpunt. Heb je al wat meer kennis van voeding en lifestyle, dan zal veel informatie je bekend voorkomen. Maar dan nog kun je het nodige leren en direct toepassen.  Het boek is mooi vormgegeven en leest lekker vlot weg. Alleen de theorie over stofwisseling en hormonen is hier en daar wat taai. Prettig dat het boek opbouwt van theorie naar praktijk: na het lezen van het boek kun je écht aan de slag en weet je precies wat je moet doen.

 

Lees ook mijn interview met Radmilo Soda

leonoor
info@slimmerafslanken.nl

Weet veel van eten, gek op sport en fan van een gezonde leefstijl. Wil mensen bewust maken dat lekker eten en gezond leven perfect te combineren zijn.

Geen reactie's

Geef een reactie