South beach

Wat is het south beach dieet, wat zijn de principes en de voor- en nadelen?

In mijn omgeving hoor ik zo nu en dan ervaringen met (crash) diëten. Onder crash diëten versta ik diëten of voedingen die zo laag in energie of in voedingswaarde zijn (eenzijdig!) dat je er wel van af moet vallen.  Ieder zijn keuze, maar of het gezond is, zeker op lange termijn is een tweede.

Een voorbeeld van zo’n dieet is het South Beach dieet, voor intimi ook wel afgekort tot SB dieet (niet te verwarren met het Sonja Bakker dieet).  Wat zijn de principes van het South Beach dieet?

Hoe werkt het South Beach Dieet

South beachen doe je in drie fases.  Fase 1 is de strengste fase en duurt twee weken.  In deze twee weken zorg je ervoor dat je bloedsuiker spiegel weer stabiel wordt. Dat doe je voornamelijk door te letten op de glycemische index van producten. Je mag onder andere groenten, vette vis,  mager vlees, magere zuivel en olijfolie nemen, maar fruit, suiker, brood, rijst, aardappelen en pasta absoluut niet vanwege de koolhydraten. Als het goed is val direct al meerdere kilo’s af.

Na twee strenge weken in fase 1, stap je over naar fase 2.  Nu mag je weer geleidelijk ‘verboden producten’ uit fase 1 toevoegen aan je menu, mits ze laag scoren op de glycemische index. Producten met een lage glycemische index zijn bijvoorbeeld volkorenbrood en fruit.  Voor wie niet weet of een product wel of niet mag of op zoek is naar recepten is online veel informatie beschikbaar. Ook vind je in de boekhandel vele boeken met tips en recepten voor South Beach. In fase 2 is het de bedoeling dat je 0,5 tot 1 kg per week afvalt.

 

Heb je eenmaal je streefgewicht bereikt, dan komt fase 3 in beeld. Fase 3 is erop gericht dat je je streefgewicht behoudt. Dat doe je door je aangeleerde eetpatroon te handhaven, waarbij het is toegestaan af en toe te zondigen. Gaat het echter mis en kom je aan, dan “moet” je weer terug naar fase 2 of zelfs 1.

Nadeel van het South Beach dieet

Een groot nadeel van het South Beach dieet is dat je weinig koolhydraten binnenkrijgt, waardoor de kans op tekorten ontstaat. Zeker bij het sporten zul je merken dat je minder goed kunt presteren omdat het lichaam geen koolhydraten heeft om te verbranden. Ook bevat de voeding veelal relatief veel verzadigd vet en cholesterol en dat is niet direct gezond.

South Beach voor de rest van je leven?

Daarnaast houden veel mensen fase 1 en 2 best een tijdje vol, maar na verloop van tijd wordt het steeds lastiger je aan de voorschriften te houden van Agatson, de cardioloog die het ontwikkelde.  Denk aan etentjes bij vrienden, in restaurants en op vakantie.  Want wees nou eerlijk, als je daar frites bij je biefstukje krijgt, dan laat je die toch niet altijd liggen omdat ze verboden zijn?

Heb jij het South Beach Dieet wel eens geprobeerd? Deel hier je ervaringen.

leonoor
info@slimmerafslanken.nl

Weet veel van eten, gek op sport en fan van een gezonde leefstijl. Wil mensen bewust maken dat lekker eten en gezond leven perfect te combineren zijn.

1Reactie
  • Kaat
    Geplaatst op 12:49h, 15 mei Beantwoorden

    Ik volg al 6 jaar het South Beach dieet en heb nergens last van..

    groeten Kaat.

Geef een reactie