Afvaltips

Handige tips bij het afvallen

Slimmerafslanken verzamelde voor jou handige afvaltips. Tips voor iedereen die veel of juist weinig wil afvallen. Of gewoon om je huidige gewicht te behouden.

 

We hebben specifieke tips voor het ontbijt, de lunch, het avondeten, voor snacks en voor bijzondere momenten, zoals vakanties en feestjes. Alle andere handige en direct toepasbare tips voor het afvallen zetten we hier op een rij.

 

Zelf een goede tip? Deel hem met ons!

afvaltips

Praktische afvaltips voor iedereen

  • Wil je afvallen, begin dan vandaag nog. Er is altijd een reden voor uitstel. Begin nu, doe het voor jezelf!
  • Sta niet dagelijks op de weegschaal. Je gewicht fluctueert van dag tot dag. Eens per week wegen is meer dan genoeg.
  • Lijnen tijdens of vlak na de zwangerschap is niet verstandig, noch voor jou, noch voor de baby. Doe het niet.
  • Afvallen met een eenzijdig dieet helpt maar even, voor je het weet ben je dikker dan voorheen.
  • De meeste recreatieve sporters hebben geen sportdrank nodig. In sportdrank zit suiker. Neem liever water, levert 0 calorieën.
  • Stel een weekmenu samen. Zo kun je optimaal variëren, je kunt bewuster keuzes maken én het bespaart tijd met boodschappen doen.
  • Wees matig met alcohol. Het levert veel “lege” kcal, het bevordert je eetlust en je geeft sneller toe aan snacks
  • Eet langzaam en proef bewust, zodat je eerder vol zit. Kauw elke hap zeker 20 keer. Ja echt, 20 keer.
  • Doe boodschappen met een lijstje en voorkom dat je met veel onnodige snacks thuiskomt.
  • Het is een fabeltje dat we in de winter meer eten nodig hebben om warm te blijven
  • Een kleine verandering helpt al om af te vallen, start bijvoorbeeld met koffie zonder suiker te nemen. Na een tijdje weet je niet beter!
  • Doe geen boodschappen als je trek hebt: met een lege maag is de kans groot dat je te veel snacks koopt
  • In veel kant-en-klaar eten en chips zit vetsin, een heel ongezonde smaakversterker. Niet kopen! Lees de verpakking, koop en kook gewoon vers!
  • Tijdens een zwangerschap kom je gemiddeld 12-20 kg aan. Zorg dat het niet meer wordt, dan kan het leiden tot o.a. zwangerschapsdiabetes.
  • Schrijf eens op waarom je af wilt vallen en welke voordelen “slank zijn” heeft voor je. Hang het lijstje op de koelkast voor een eventueel zwak moment.
  • Neem geen wagentje maar een mandje in de supermarkt. Je koopt dan minder, alleen het hoognodige.
  • Weeg jezelf niet alleen, maar meet ook de omvang van je taille, benen etc. De centimeter zegt soms meer dan de weegschaal.
  • Wist je dat een magnesiumtekort snoepaanvallen kan veroorzaken? Eet voldoende groene groenten en noten, daar zit veel magnesium in.
  • Beloon jezelf: voor elke kilo die je afvalt geef je jezelf een cadeautje. Een leuk tijdschrift, saunabezoek of een lekker geurtje.
  •  Weet wat je eet: koop kritisch in, lees de etiketten, meer dan 10 ingrediënten in 1 product? koop het niet!
  • ‘Zware botten hebben’ is geen excuus om dik te zijn. Uit onderzoek blijkt dat dit max 2 kilo kan schelen, helemaal niet zo veel dus.
  • Stop met eten als je nog een klein beetje trek hebt. Na 20 minuten geeft je lichaam aan dat ’t genoeg heeft.
  • Light is niet hetzelfde als gezond. Lees de verpakking en kijk altijd kritisch naar calorieën, suiker, vet en toevoegingen zoals e-nummers.
  • Wil je afvallen dan is alleen sporten niet genoeg. Pas ook je eetpatroon aan.
  • Neem af en toe iets dat je héél lekker vindt, houd het bij eentje en geniet er extra van. Dat voorkomt “doorslaan” op een later moment.
  • Onbedwingbare drang om te snacken? Zoek afleiding: neem een bad, laat de hond extra uit, bel eenn vriend, was je auto… Doe iets!
  • Vertel je familie, vrienden en collega’s dat je aan ’t afvallen bent en vraag of ze je willen steunen.
  • Geef je kinderen ’t goede voorbeeld want ze nemen jouw gedrag over. Verwacht niet dat ze fruit pakken als je zelf een Mars wegwerkt
  • Zorg voor voldoende slaap. Slaapgebrek verhoogt het risico van ongezond eten en veel snacken.
  • Eet niet als je je gestrest voelt, wacht tot je weer ontspannen bent; je spijsvertering werkt dan beter.
  • Dikke vrouwen worden minder gemakkelijk zwanger. Een kinderwens is een goede reden om af te vallen.
  • Poets je tanden direct na het eten. Zo beëindig je de maaltijd en ben je de smaak van het eten kwijt.
  • Denk vooruit: Plan je maaltijden en tussendoortjes en schrijf op wat je van plan bent te gaan eten en drinken. Voorkom zo dat je ongemerkt te veel eet.
  • Eet van een kleiner bord dan normaal, je zult zien dat je dan vanzelf minder eet dan voorheen.
  • Doe aan krachttraining, daarmee versterk je je spieren. Hoe meer spieren, hoe meer calorieën je verbrandt gedurende de dag.
  • Meet je middelomtrek eens. Is deze meer dan 88 cm dan heb je teveel vet rond de buik.
  • Gebrek aan energie? Misschien krijg je te weinig ijzer binnen. In bloedworst, lever, biefstuk en linzen zit veel ijzer.
  • Gebruik bakpapier in bakvormen, zodat je geen boter nodig hebt om ze in te vetten.
  • 1200 Calorieën per dag is voor vrouwen het absolute minimum om voldoende voedingsstoffen,vitaminen en mineralen binnen te krijgen. Niet te weinig dus.
  • Hang een foto van je ‘dikke zelf’ op de koelkast. Grote kans dat het helpt bij ongepland snaaien.