Meal Prepping voor beginners

Meal prepping is eigenlijk niets anders dan je maaltijden voorbereiden en in bakjes bewaren tot je het gaat opeten. Dat kan op verschillende manieren: je kunt bijvoorbeeld complete maaltijden maken en in de koelkast of vriezer bewaren tot later.
Of je doet in een verloren uurtje op zondagmiddag alvast de “mise en place”, zoals groentes snijden of fruit schilllen zodat je die later in de week sneller in een maaltijd kunt verwerken.

Meal prepping is niet ingewikkeld. Begin gewoon met het voorbereiden van een paar maaltijden voor een paar dagen. Bijvoorbeeld alleen je ontbijt of lunch en breid het langzaam uit als het je bevalt. Je zult er vanzelf handiger in worden.

Gezond eten zonder dat het je veel tijd kost is op deze manier een stuk gemakkelijker.

Waarom zou je aan meal prepping doen?

  • Het bespaart tijd. Trek eens per week een aantal uurtjes uit om maaltijden en snacks voor te bereiden en je bespaart de rest van de week veel tijd.
  • Het bespaart ook eens geld. Eten weggooien is er niet meer bij. Restjes bewaar je gewoon om ze later te verwerken in andere gerechten.
  • Je hoeft je na een lange werkdag niet af te vragen wat je die avond zult gaan eten. Dat verkleint de kans op een ongezonde afhaalmaaltijd onderweg naar huis.
  • Meal prepping is helemaal niet ingewikkeld.

Meal Prepping tips

Meal prepping is niet ingewikkeld. Al met een paar slimme tips kun je veel tijd besparen en gezond eten.

  1. Kook dubbele porties maaltijden en soepen en vries de helft in voor later
  2. Eitje bij het ontbijt in het weekend? Kook extra eieren en bewaar ze in de koelkast. Lekker als tussendoortje, op brood of door een salade
  3. Sapcentrifuge of slowjuicer in huis: maak sapjes in ruime hoeveelheden en vries in wat je niet direct opdrinkt.
  4. Smoothies kun je ook prima invriezen
  5. Maak eens per week een grote bak overnight oats en schep er ’s ochtends uit wat je voor het ontbijt wilt eten.
  6. Overrijpe bananen op de fruitschaal? Snijd ze in stukken, en vries ze in. Prima voor in een smoothie of in bananenbrood
  7. Salades voor de lunch? Maak een dubbele portie. Een salade voor vandaag en een salade voor morgen of overmorgen. Houd de dressing wel apart.
  8. Vries muffins, (bananen)brood in.
  9. Kokosmelk, wijn of bouillon over? Doe het in een ijsblokjes maker en vries het in. Altijd handig voor soepen en sauzen.
  10. Op Instagram en Pinterest vind je veel meal prepping tips en inspiratie
  11. Zorg voor genoeg tupperware bakjes in verschillende maten. Voor salades zijn mason jars heel handig.

 

leonoor
info@slimmerafslanken.nl

Weet veel van eten, gek op sport en fan van een gezonde leefstijl. Wil mensen bewust maken dat lekker eten en gezond leven perfect te combineren zijn.

Geen reactie's

Geef een reactie