Kopje koffie helemaal zo slecht nog niet

Koffie heeft geen goed imago. Het is slecht voor je maag, het is verslavend, bloeddrukverhogend,  vochtafdrijvend en je adem gaat er onfris van ruiken. Toch is koffie ook best wel gezond. Waarom?

Gezondheidsvoordelen van koffie

  • Antioxidanten: Uit onderzoek blijkt dat in koffie behoorlijk wat antioxidanten zitten. Antioxidanten kunnen ons lichaam beschermen tegen vrije radicalen door die als het ware te neutraliseren. Ze kunnen helpen om hart- en vaatziekten, kanker en vroegtijdige veroudering te voorkomen Het maakt niet uit of je melk aan de koffie toevoegt of cafeïne vrije koffie drinkt.
  • Cafeïne: Koffie bevat cafeïne, dat staat bekend om zijn stimulerende werking. Je wordt er wakker en alert van. Pas op, want te veel cafeïne maakt je hyper, rusteloos en je kunt er last van hoofd- en maagpijn van krijgen.
  • Kalium en magnesium: Koffie bevat zowel kalium als magnesium, wat mogelijk het bloeddrukverhogende effect van koffie kan tegengaan.
  • Pijnstiller:  Cafeïne vind je vaak terug in pijnstillers zoals paracetamol en ibuprofen en dat is zo omdat cafeïne de pijnstillende werking  ervan ondersteunt. Dat is ook precies de reden dat een kop koffie soms helpt als je hoofdpijn hebt.
  • Geen calorieën: In koffie zonder suiker en/of melk zitten geen calorieën, want het bevat geen eiwitten, koolhydraten en vetten. Je zult er dus niet dik van worden.  Je hoort mij niet zeggen dat je onbeperkt koffie kunt drinken. Net als met alles: met mate is koffie drinken prima.
  • Vitamine B3:  Wist je dat je door dagelijks 5 kopjes koffie te drinken al ongeveer 15% van je dagelijkse behoeft vitamine B3 binnenkrijgt? Vitamine B3 is  belangrijk voor energievoorziening van lichaamscellen en de werking van  het zenuwstelsel. Ook is het belangrijk voor een gezonde huid.
  • Voedingsvezels: Veel mensen weten wel dat voedingsvezels vooral in volkoren producten, groenten en fruit zitten. Maar wist je dat koffie ook voedingsvezels bevat? Drink je ongeveer 5 kopjes koffie per dag, dan zit je al aan 7,5 tot 10% van de aanbevolen hoeveelheid voedingsvezels per dag. Het maakt overigens wel uit of je instant (oplos) koffie drinkt of espresso: De hoeveelheid voedingsvezels is het grootst in oploskoffie, gevolgd door espresso en filterkoffie.

Koffie minder slecht dan je denkt

Koffie is dus minder slecht dan je misschien denkt. Sterker nog: het is uiteindelijk een natuurlijk product en daarom bevat het ook veel goede stoffen voor het menselijk lichaam. Uit onderzoek is gebleken dat een maximum van 400mg cafeïne (4-5 kopjes) per dag nog acceptabel. Ben je zwanger, doe dan rustiger aan met koffie. Houd het dan bij maximaal 3 kopjes koffie per dag.

leonoor
info@slimmerafslanken.nl

Weet veel van eten, gek op sport en fan van een gezonde leefstijl. Wil mensen bewust maken dat lekker eten en gezond leven perfect te combineren zijn.

1Reactie
  • Laurent
    Geplaatst op 19:03h, 22 september Beantwoorden

    Over de goede eigenschappen (en er zijn er veel, heel veel!) wordt er veel te weinig gesproken, bedankt voor de interessante post!

Geef een reactie