veelgestelde vragen over eiwitten

Veelgestelde vragen over eiwitten

Eiwitten zijn voedingsstoffen die door je lichaam voornamelijk als bouwstof worden gebruikt.  Het eetpatroon in onze maatschappij bestaat voor een groot deel uit koolhydraten: brood, aardappelen, rijst, pasta, noem maar op. Bij elke maaltijd, van ontbijt tot diner eet je meestal wel iets van koolhydraten. Vroeger, toen we nog geen zittend beroep hadden en na het werk niet de hele avond op de bang hingen, was dat niet zo’n probleem. Nu is dat wel anders. We hebben voor al dat zitten helemaal niet zoveel brandstof nodig. Sterker nog, ons lichaam is zo slim om het teveel aan brandstof in het lichaam in de vorm van vet op te slaan voor eventuele barre tijden. Vind je het gek dat koolhydraten zo’n slechte reputatie hebben?  Ze maken ons gewoon dik! Dat is onzin, maar we eten wel een beetje te veel koolhydraten. Een beetje minder is dus wel slim.

Maar wat heeft mijn lichaam dan wél nodig? eiwitten (30%), koolhydraten (30%) en vetten (40%).  In de praktijk betekent dat voor de meesten minder koolhydraten en meer eiwitten dan ze gewend zijn.

Hoe zit het precies met eiwitten? Ik krijg er veel vragen over.

Waarom moet ik eiwitten eten?

Eiwitten zijn bouwstoffen  voor je lichaam en belangrijk voor groei en herstel van spieren, voor de aanmaak van hormonen en neurotransmitters en enzymen. Als je aan het afvallen bent kan het nuttig zijn om te kijken naar de hoeveelheid koolhydraten, vetten en eiwitten in je voeding. Als je aan krachttraining doet, dan is het slim om voldoende eiwitten te nemen. Op die manier zorg je ervoor dat je spieren goed kunnen herstellen en kunnen groeien. Als je meer spierkracht hebt, dan zul je in rust meer energie verbranden en dat helpt dan weer bij het afvallen.

Hoeveel eiwitten heb ik nodig?

Als je weinig aan sport en beweging doet, heb je ongeveer 0,8 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht nodig. Ben je duursporter, dan heb je 1,2 a 1,6 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht nodig. Doe je aan krachttraining, dan zelfs 1,7 a 2 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht. Weeg je 75 kilo en doe je niet aan sport dan heb je dus 60 gram eiwit per dag nodig. De duursporter zit dan op 90 – 120 gram en de krachttrainer op 128-150 gram eiwit per dag.

Wil je weten hoe het bij jou zit, houd dan een tijdje bij wat je eet en drinkt en bekijk via Myfitnesspal hoe de voedingswaarde is en hoeveel eiwitten jij binnenkrijgt. Om je alvast een idee te geven: in een kipfilet zit ongeveer 18 gram eiwit, in een glas melk ongeveer 7.

Waar zitten veel eiwitten in?

Goede eiwitbronnen zijn vlees, vis, zuivel, eieren en peulvruchten. Vooral biefstuk, kabeljauw, tonijn, kalkoen, kip, magere kwark, melk, kaas, eieren, noten, linzen, bonen, kikkererwten zijn van harte aan te raden.

Ik eet vegetarisch, hoe kan ik toch voldoende eiwitten binnenkrijgen?

Ook als je geen vlees of vis eet, kun je voldoende eiwitten binnenkrijgen.  Eiwitten kun je namelijk ook prima uit plantaardige voeding halen. Bijvoorbeeld uit groente (avocado, broccoli, zoete aardappel), uit peulvruchten (bonen, kikkererwten), uit noten en zaden zoals quinoa en amaranth. Ook zijn er goede plantaardige eiwitpoeders te koop die je bijvoorbeeld met water, sap of melk kunt mixen.

Moet ik persé eiwitshakes nemen?

Nee hoor dat hoeft niet persé. Je kunt je eiwitten meestal prima uit andere eiwitbonnen halen. Een bakje kwark in plaats van een eiwitshake is bijvoorbeeld prima na je training. Een shake kan wel een goede manier zijn om je eiwitinname wat te verhogen. Zeker als je aan krachttraining doet en veel eiwitten nodig hebt, kan het soms puzzelen zijn met voedingsmiddelen om aan voldoende eiwitten te komen. In een shake zit ongeveer 20-30 gram eiwit (afhankelijk van het merk), dus dan gaat het wat sneller.

Wat gebeurt er als ik te weinig eiwitten binnenkrijg?

Als je niet genoeg eiwitten binnen krijgt, dan heeft dat gevolgen voor allerlei lichaamsprocessen. Het eerste zul je het waarschijnlijk merken aan je nagels: die breken veel sneller af.  Ook zullen wondjes minder snel genezen omdat je lichaam niet genoeg bouwstoffen heeft voor herstel. Spierkracht zal ook afnemen en ook kun je last krijgen van bloedarmoede en kun je door verminderde weerstand sneller ziek worden.

Wat gebeurt er als ik te veel eiwitten binnenkrijg?

Er wordt wel gezegd dat het te belastend voor je nieren is als je te veel eiwitten neemt. Uit vele onderzoeken is gebleken dat dat wel mee valt. Belangrijk is het wel om voldoende water te drinken zodat je een eventueel te veel simpelweg uitplast.

leonoor
info@slimmerafslanken.nl

Weet veel van eten, gek op sport en fan van een gezonde leefstijl. Wil mensen bewust maken dat lekker eten en gezond leven perfect te combineren zijn.

Geen reactie's

Geef een reactie