Gezond Italiaans eten

Slank uit eten in Italie

Wil je wel genieten en tegelijkertijd gezond eten ook als je op vakantie bent? Kan prima. Kwestie van slimme keuzes maken. Weet wat je moet kiezen en wat je beter kunt laten staan. Lees hier de specifieke tips voor de Italiaanse keuken. Handig voor de zomervakantie of voor een citytrip naar Rome of Firenze.

Antipasti

Een Italiaan begint de maaltijd meestal met wat kleine hapjes nog vóór het voorgerecht. Antipasti zijn kleine gerechtjes bedoeld om de eetlust op te wekken. In veel restaurants bestel je een “tagliere”. Dat is een plateau met wat plakjes vleeswaren zoals ham en worst (salumi), kaas en gegrilde groenten. Ook bruschetta (plakjes gegrild brood met bijv. tomaat olijfolie) en groente-gerechtjes zul je op de kaart zien staan.

Kies bij voorkeur een gerechtje met wat groente of een salade, zoals bijvoorbeeld Insalata Caprese (tomatensalade met mozzarella). Laat de worst, kaas, salami en broodjes (bruschetta en crostini) liever voor wat ze zijn.

Italiaanse menukaart

Primi piatti

Het voorgerecht ofwel il primo bestaat in Italië vaak uit een pasta, risotto, gnocchi of soep. Pasta en risotto zijn behoorlijk koolhydraatrijk, dus pas daar mee op. Deel het gerecht bijvoorbeeld met je tafelgenoten. Kies het liefste een soep (minestrone) of ongevulde pasta met tomatensaus (“all’arrabbiata” “alla norma“, of “al pomodoro”). Liever niet: lasagne met bechamelsaus, spaghetti bolognaise of spaghetti à la carbonara. In gevulde pasta zoals tortellini en ravioli en in risotto zit vaak veel kaas. Ook gegratineerde gerechten (“gratinati”) en Ribollita (dikke soep met brood) kun je beter links laten liggen.

Secondi piatti

Na het voorgerecht komt het hoofgerecht, de secondo. Vaak is dat een vlees- of visgerecht opgediend met een bijgerecht (contorno) zoals een salade of groenten. Kun je kiezen, neem bij voorkeur een stukje mager vlees of magere vis. Wat zijn de aanraders? Gegrilde kip (pollo) of een stukje biefstuk (bistecca) is eigenlijk altijd goed. Net als een stukje magere vis zoals tarbot (rombo), zeebaars (branzino) en heek (nasello). Als je de saus ook nog eens slim kiest (liever een tomatensaus in plaats van een roomsaus) zit je helemaal goed. Een flinke portie groente of een groene salade (insalata mista) hoort er natuurlijk ook bij.

Welk hoofdgerecht kun je het beste links laten liggen? Sommige vlees- en visgerechten worden in Italië gepaneerd en gefrituurd, zoals kalfsvlees (“Scaloppine alla Milanese” ) en vis (“ frito misto”). Gehaktballen worden meestal met (vet) vlees en brood gemaakt. Worst is ook niet de beste keuze, meestal erg vet. “Frito”  betekent gefrituurd, dus als dat bij een gerecht vermeld staat neem het dan gewoon niet.

Pizza

Bestaat je hoofdgerecht uit een pizza, dan is het meestal te veel (en niet gebruikelijk) om ervóór een primo te nemen. Als je kan kiezen neem dan een pizza met een dunne bodem en eentje met niet te veel beleg. Vermijd vette kaas en vet vlees. Neem het liefst een pizza met ham, kip, vis, groente of zeevruchten. Vegetarische pizza met veel groente en weinig kaas kan ook. Pizza’s met veel kaas, spek en salami zijn meestal erg vet en vallen zwaar. Die dus liever niet.

Pizza napoletana

Het  volgende lijstje met pizza-klassiekers helpt je om een goede keuze te maken. De meeste pizza’s vind je terug op de menukaart van elke pizzeria (ook al kunnen de ingrediënten van pizzeria tot pizzeria verschillen).

Welke pizza liever wel:

  • Margherita: tomaat, mozzarella en basilicum
  • Prosciutto: tomaat, ricotta en ham
  • Vongole: tomaat, vongole, knoflook
  • Napoletana: tomaat, ansjovis, mozzarella
  • Verdure: tomaat, verschillende soorten groente
  • Funghi: tomaat, mozzarella, champignons
  • Tonno: tomaat, mozzarella, ui en tonijn
  • Cipolla: tomaat, mozzarella, ui

Welke pizza liever niet:

  • Quattro Formaggi: verschillende soorten kaas en tomaat
  • Salsiccia: tomaat, mozarella, worst en pecorino
  • Piccante: tomaat, mozarella, (pittige) salami
  • Salame: tomaat, kaas, salami

Dessert

Tot slot het nagerecht ofwel il dolci. De Italiaanse keuken kent heel veel verschillende soorten zoete nagerechten. Het zijn er te veel om op te noemen en ze zijn echt allemaal even lekker: tiramisu, pannacotta, zuppa inglese, gebak (torta) of ijs (gelato). Meestal zit er veel suiker, room en chocolade in.

dolci

Tja, als je toetje kúnt weerstaan zou ik dat zeker doen, want echt veel gezonde opties zijn er helaas niet in de Italiaanse keuken. Een kop thee of een espresso is ook een prima afsluiter van een Italiaanse maaltijd. Ga je er wel voor, dit zijn de “minder slechte” opties:

  • Cantuccini vin Santo: amandelkoekjes met een glaasje Toscaanse dessertwijn
  • Macedonia: fruitsalade
  • Gelato: een paar bolletjes sorbet- of yoghurtijs (geen roomijs)

Slanke tips uit eten in Italie

Zoals je leest kent de Italiaanse keuken heel veel erg lekkere gerechten. Niet voor niets is de Italiaanse keuken mijn persoonlijke favoriet. Ik houd van de pure, eerlijke smaken en de passievolle manier van Italiaans koken.  Eten is in Italiaanse levens minstens zo belangrijk als in het mijne. Het belangrijkste is geniet er van.

Om het niet al te veel uit de hand te laten lopen doe je gewoon net als de Italianen: neem kleine porties, deel gerechten zoals pasta, pizza en je nagerecht met je tafelgenoten. Al je daarnaast bovenstaande tips opvolgt, voorzichtig met de wijn bent en het broodmandje met rust laat, komt het allemaal wel goed. Het allerbelangrijkste: geniet van het heerlijke Italiaanse eten.

leonoor
info@slimmerafslanken.nl

Weet veel van eten, gek op sport en fan van een gezonde leefstijl. Wil mensen bewust maken dat lekker eten en gezond leven perfect te combineren zijn.

Geen reactie's

Geef een reactie