Gezond ontbijt

Nodig voor een gezond ontbijt

Wat heb je nodig voor een gezond ontbijt?

Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag. Ja ja, dat weten we nu wel. Maar hoe vaak schiet het er niet bij in en ben je al lang blij als je ’s morgens op tijd en gedoucht en aangekleed de file hebt getrotseerd en op je werk zit? Om elke dag een lekker en gezond ontbijt op tafel te zetten moet je natuurlijk wel een beetje voorbereid zijn. Uit een lege voorraadkast kan je nou eenmaal niets eten. Zorg gewoon dat je altijd een voorraadje basisingrediënten in huis hebt en je bent al op de helft. Maar wat heb je nu écht nodig voor een gezond ontbijt? In dit artikel lees je wat voor ingrediënten en keukenmaterialen je nodig hebt. Dus check meteen je keukenkastjes ga vanaf morgen aan de slag.

Basisingrediënten voor jouw gezonde ontbijt

Wat is handig om in huis te hebben?

Voorraadkast

In mijn voorraadkast staat in ieder geval:

  • Ongezoete muesli, cruesli en granola
  • Brinta
  • Chiazaden
  • Havervlokken en havermout
  • Ongezouten en ongebrande noten
  • Pindakaas
  • Amandelpasta
  • Appelstroop
  • Honing
  • Meel: Volkoren tarwemeel, havermeel en boekweitmeel
  • Ongezoet cacaopoeder, bijvoorbeeld van Droste
  • Gedroogd fruit, zoals cranberries, rozijnen en mango
  • Pitten en zaden, zoals zonnebloempitten en pompoenpitten
  • Specerijen (kaneel, vanille, cacao)
  • Olijfolie en kokosolie

Al deze producten koop je gewoon in de meeste supermarkten. Misschien is dit alles wel een beetje veel van het goede. Geen nood! Begin gewoon met een paar dingen en vul je voorraad met de tijd aan.

Fruitschaal

In bijna al mijn ontbijtjes zit fruit, dus mijn fruitschaal is eigenlijk altijd goed gevuld. Op mijn fruitschaal ligt zoveel mogelijk seizoensfruit en vruchten die niet al te lang onderweg naar Nederland zijn geweest. Waarom? Omdat bramen en bessen nu eenmaal goedkoper zijn en beter smaken als ze net geoogst zijn in de zomer. Appels en peren zijn er juist in de herfst in overvloed en ze komen dan vaak uit de buurt. Bananen en sinaasappels, dat is een ander verhaal. Die groeien nu eenmaal niet in Nederland, maar eigenlijk hebben we die ook altijd wel in huis omdat je er zoveel kanten mee op kunt.

Wil je weten welk fruit op dit moment in het seizoen is? Bekijk de fruitkalender, print hem en hang hem op in de keuken.

Koelkast

In mijn  koelkast vind je altijd wel een voorraadje yoghurt, kwark en (plantaardige) melk in allerlei varianten. Niet te veel, want weggooien vind ik zonde.

Diepvries

Voor de dagen dat de fruitschaal toch leeg is heb ik altijd wel ingevroren fruit in huis. In de supermarkt zijn bijvoorbeeld bevroren frambozen, bessen, bramen en mango’s te koop. Of ik vries zelf geschild en in stukjes gesneden vers fruit in als dat over is. Weggooien vind ik zonde, dus op deze manier verspil je niets.

Hoeveel heb je nodig?

De droge dingen zoals havermout  kun je lang bewaren, dus sla daar gerust veel van in. Verse producten zoals fruit en kwark kun je minder lang bewaren, dus koop alleen dat wat je de komende 3 a 4 dagen gaat eten. Als je het uiteindelijk weg moet gooien is dat natuurlijk zonde.

Welke ingrediënten kopen we niet

Niet te missen: het ontbijtschap in de supermarkt. Hele rijen vol kleurrijke verpakkingen met “ontbijtgranen”  roepen: ‘koop ons!” Laat je niets wijsmaken als er ‘vezelrijk’ ‘extra vitamine B zoveel toegevoegd’ en ‘voor sterke botten’ op staat. Dat is allemaal leuk en aardig, maar in werkelijkheid zit er vooral erg veel suiker en andere troep in. Daar knapt niemand van op, dus koop dat gewoon niet. Het is tegenwoordig wel lastig om iets te vinden zonder toegevoegde suikers, dus ons advies is om vooral goed naar de ingrediëntenlijst op de verpakking te  kijken. Tip: de ongezoete muesli en havermout ligt meestal helemaal onder- of boven in het schap. In ieder geval niet op (kinder)ooghoogte, want daar staan de Smacks, Frosties en Choco Pops. En die vallen helaas niet in de categorie gezond ontbijt.

Wat ik in het koelschap laat staan zijn de “gezonde”  yoghurtjes en kwarkjes. In vruchtenyoghurt en vruchtenkwark , ja ook in de plantaardige, zit vooral veel suiker en over het algemeen erg weinig fruit. Wist je dat er ongeveer 7 klontjes suiker in een schaaltje vruchtenyoghurt zitten?

Keukengereedschap

Welk keuken gereedschap heb je nodig?  Met een “standaard keukenuitrusting” kom je over het algemeen een heel eind. In mijn keuken vind je de de volgende spullen. Heb je iets niet in huis, geen probleem. Misschien moet je iets creatiever zijn en gewoon iets anders gebruiken. Heb je bijvoorbeeld geen weckpotjes in huis, neem dan gewoon een lege en schone jampot. Dat kan ook prima.

Basics

  • Schaaltjes of kommetjes
  • Ovenbestendig ovenschaaltjes, zoals een ramekin of soufflé schaaltje
  • Koekenpan
  • Steelpan
  • Keukenmes
  • Weckpotten met deksel (of afgewassen jampotjes) van 250ml en van 500 ml
  • Oven en fornuis

Ook handig

  • Garde
  • Mixer
  • Dunschiller
  • Blender of keukenmachine
  • Staafmixer

Er is tegenwoordig heel erg veel keuze en je kunt het zo duur maken als je zelf wilt.

Smakelijk ontbijt alvast!  Ontbijt-inspiratie nodig? Kijk op de Instagram pagina van SlimmerSlanken of zoek een lekker ontbijt recept.

leonoor
info@slimmerafslanken.nl

Weet veel van eten, gek op sport en fan van een gezonde leefstijl. Wil mensen bewust maken dat lekker eten en gezond leven perfect te combineren zijn.

Geen reactie's

Geef een reactie