Afvaltips Lunch

Lunchen en afvallen

De lunch, het moment midden op de dag dat je even kunt zitten en je lijf kunt voorzien van nieuwe energie voor de rest van de dag. Lunch jij thuis, op je werk of buiten de deur, zorg dat je ook dan bewuste keuzes maakt als je aan het afvallen bent. Sla de lunch in ieder geval niet over.  Dan is de kans groot dat je halverwege de middag trek krijgt en alsnog naar ongezonde snacks grijpt of ’s avonds bij het avondeten extra opschept.

 

Zelf een goede tip? Deel hem met ons! Inspiratie nodig? Bekijk ook mijn lunch-recepten.

lunch_afvaltips

 

Onze beste tips voor lunchen en afvallen zetten we hier op een rij.

Lunch afvaltips

  • Fruit is prima en slank broodbeleg:  neem eens een banaan of aardbeien op je boterham. Bijkomend voordeel: twee stuks fruit per dag is zo goed te doen.
  • In een broodje kroket zit minder vet dan in een broodje kaas. Mag dus best bij uitzondering.
  • Ossenworst, rosbief en kipfilet zijn slankere alternatieven voor leverworst, cervelaat en salami op brood.
  • Simpele besparing: Beleg je dubbele boterhammen met enkel beleg. Scheelt de helft aan calorieën.
  • Drink liever halfvolle- in plaats van volle melk; 25 kcal per glas minder: dat is een snelle besparing.
  • Varieer! Niet altijd brood met beleg. Kies ook eens voor een zelfgemaakte soep of salade.
  • Voeg altijd groente toe aan de lunch, ook als je brood eet. Gewoon een schaaltje rauwkost of wat tomaat, komkommer of paprika op brood.
  • Bedrijfskantine met te veel ongezonde keuzes? Maak ’s avonds thuis een lekkere salade of bak een omelet en neem die mee naar je werk.
  • Liever meergranen of volkoren brood in plaats van witbrood. Daar zitten veel meer vezels, vitamines en mineralen in.
  • Geen tijd om uitgebreid te lunchen? Een smoothie heb je zo gemaakt en geeft genoeg energie om weer even door te kunnen.
  • Heb je de tijd en de gelegenheid, eet dan je warme maaltijd bij de lunch en ’s avonds alleen iets lichts zoals een soep of een salade. In de middag heeft je lichaam meer behoefte aan energie en ’s avonds kan het prima af met minder.
  • Maak een ommetje na de lunch:  goed voor de spijsvertering, de frisse lucht zal je goed doen en je bent meteen even in beweging.