Afvaltips Avondeten

Het avondeten en afvallen

De dag zit er op, het is tijd voor het avondeten. Na een dag werken of voor de kinderen zorgen is het nu tijd om te genieten van een lekkere en gezonde maaltijd. Ben je aan het afvallen, lees dan hier onze tips voor het avondeten.

 

Zelf een goede tip? Deel hem met ons! Inspiratie nodig? Bekijk ook mijn recepten.

avondeten_tips

Avondeten afvaltips

  • Schep de borden op in de keuken en zet geen schalen of pannen op tafel. Zo kom je niet in de verleiding een tweede keer op te scheppen of te snoepen uit de pan.
  • In zilvervliesrijst zitten meer vezels dan witte rijst, daar zit je dus eerder van vol. Hetzelfde geldt voor volkoren brood en volkoren pasta.
  • Ovenfrites zijn niet gezonder of slanker dan gefrituurde frites. Laten staan dus.
  • Soep eten helpt bij afvallen.
  • Met een römertopf bereid je heerlijke maaltijden en je hebt geen vet nodig bij de bereiding.
  • Soep eten? Neem het liefst ongebonden soep zonder room. Gebonden soep zoals champignonsoep bevat vaak meer kcal.
  • Liever rode sauzen zoals chili- of tomatensaus in plaats van witte sauzen zoals mayonaise en roomsaus. Veel minder kcal en (verzadigd) vet!
  • Neem je toetje niet direct na het eten maar wacht een uurtje, heb je iets om naar uit te kijken.
  • Eet veel groenten. Liefst vers, mag ook uit blik of diepvries zijn. Veel vitamines, mineralen, vezels en weinig calorieën.
  • Sambal, curry en Spaanse pepers zijn niet alleen lekker, ze stimuleren ook de stofwisseling. Verwerk ze in de maaltijd.
  • Eet de warme maaltijd eens met stokjes. Je eet langzamer en bewuster en zit eerder vol.
  • Toetje? Liever sorbetijs in plaats van roomijs.
  • Zet vaker vette vis op het menu. Zeker een paar keer per week. En dat mag ook vis uit blik zijn, bijv. zalm of tonijn (op brood of door de salade).
  • Slanke sladressing maak je met magere yoghurt, slasaus, ui, knoflook en kruiden naar smaak.
  • Moeite met 200 gram groente per dag? Wees creatief met groente: gepureerd door de pastasaus, in een soep of rauwkost op brood.
  • Magere yoghurt is vaak een prima vervanger voor crème fraîche in gerechten. Slechts 5 calorieën per eetlepel en en geen vet , vergeleken met 35 calorieën en 4 gram vet in crème fraîche.
  • Vermijd koken uit pakjes en zakjes. Kook zelf, dan weet je precies wat er in zit.
  • Een schaaltje rauwkost stilt de ergste trek als de warme maaltijd nog even op zich laat wachten. Neem dus gerust wat rauwe worteltjes, stukjes paprika of wat cherry tomaatjes.
  • Eet regelmatig vis. Vis is caloriearm, bevat gezonde eiwitten, is licht verteerbaar, lekker en je kunt er geweldig mee variëren.